osho samadhi समाधिः 日本語

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サマーディ समाधिः Samadhi

サマーディ समाधिः Samadhi 
 
 
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サマーディ समाधिः samādhiḥ Samadhi
 
 
 
ある古い神話 AN OLD FABLE に、
神 God が世界 world を創造 creating していると
4人のもの問いたげな天使たちが近づいて来た、とある。
 

 
「どのようにそれをしているのでするか?」
最初の天使が尋ねた。
 
’How are you doing it?’ 
the first one asked. 
 
2番目の天使は疑問だった、
「なぜそれをするのですか?」
 
The second queried, 
’Why?’ 
 
3番目の天使は言った、
「それを終えた時、私はそれをいただけますか?」
 
The third one said, 
’May I have it when you finish?’ 
 
4番目の天使は言った、
「私がお助けすることはできますか?」
 
The fourth one said, 
’Can I help?’
 
 
 
最初の天使は科学者 scientist の質問だ、
 
The first one was the question of the scientist, 
 
2番目の天使は哲学者 philosopher の質問であり、
 
the second, the philosopher’s, 
 
3番目の天使は政治家 politician の質問であり、
 
the third, the politician’s, 
 
4番目の天使は宗教の人 religious one の質問だ。
 
and the fourth was the question of the religious one.
 
 
 
存在 existence の中への科学的な探究 scientific inquire は
切り離して距離を置く観察 detached observation だ。
 
科学者 scientist は客観的 objective でなければならない。
 
客観的 objective であるためには
その人は属さない uninvolved ままでなければならない、
その人は参加すること participate ができない、
 
なぜなら、その人が参加者 participant になった瞬間
その人は属した involved ことになるからだ。
 
ゆえに、科学者 scientist は
命 life と 存在 existence の
表層 outer circumference だけしか知ることができない。
 
内なる最も中核 innermost core は
科学 science では入手できない unavailable ままだろう、
 
科学 science の方法論 methodology そのものがそれを妨げる prohibits。
 
 
 
哲学者 philosopher は推測 speculates だけだ、
その人はけっして実験 experiments をしない。
 
その人は限りなく尋ね続ける、
「なぜ? Why?」と。
 
そして、その質問にどんな答えであっても、
再び「なぜ? Why?」と尋ねることができる。
 
哲学 philosophy を通しては
いかなる結論 conclusion の可能性はない。
 
哲学 philosophy は結論がない non-conclusion 状態のままだ。
 
それは無駄な futile 行為 activity であり、
それはどこへも導かない it leads nowhere。
 
 
 
政治家(駆け引きの人)politician は単に
世界 world を所有 possess したい、
世界 world を我が物にしたい。
 
その人は全てにおいて最も危険 dangerous だ
なぜなら、最も暴力的 violent だからだ。
 
その人の生 life への興味は生 life そのものの中にはない
しかし、その人自身の権力 power に興味がある。
 
その人は権力に飢え power-hungry、
その人は権力に狂っている power-mad、
その人は狂人 maniac であり、
その人は破壊的 destructive だ。
 
あなたがなにかの生き物 alive を所有 possess する瞬間、
あなたはそれを殺す you kill it、
 
なぜなら、
なにかが所有物 property になった瞬間
それはもう生きていないからだ  no more alive。
 
木 tree を所有する possess、
すると、それはもう生きていない no more alive。
 
女性 woman や男性 man を所有する possess、
すると、あなたは彼らを殺した killed。
 
なにかを所有する possess と、
死 death が結果 outcome だ、
なぜなら、死 death だけが所有 possess できるからだ。
 
生 life は自由 freedom だ。
 
生 life は基本的には自由 free のままだ。
 
あなたは生 life を所有する possess ことはできない、
あなたは生 life を銀行に入れることはできない、
あなたは生 life の周りに線 line を描いて囲むことはできない。
 
あなたはこう言うことはできない、
 
「これは私のものだ This is mine」
 
そう言うことは無礼 disrespectful だ、
そう言うことは自己中心的 egoistic だ、
そう言うことは狂って mad いる。
 
生 life が私達を所有している。
Life possesses us. 
 
どうやって私達が生 life を所有 possess できるだろう。
 
私達はもっともっと生 life によって所有され possessed なければならない。
 
全てのゲシュタルト(形態)gestalt を変えなければならない change、
 
人は所有欲 possessive を持つことから、
人は全体 whole によって所有される possessed ことができるようにならなければならない。
 
The whole gestalt has to change: 
from being possessive, 
one has to become capable of being possessed by the whole.
 
政治家(駆け引きの人)politician は
けっして生 life の〈 真理 truth 〉を知ることはない。
 
 
 
宗教の人 religious person は参加する participates。
 
その人は生 life とともにダンスする dance。
 
その人は存在 existence とともに歌う sing。
 
その人は生 life を助ける help。
 
その人は存在 existence へ明け渡し surrender ている、
 
その人は分離 detached や無関心 aloof ではない。
 
その人は本当にはどんな質問も尋ねることはしない、
 
その人は知識 knowledge の後を追わない、
 
その人の全努力 whole effort は
 
いかにして存在 existence と調和 harmony であるか、
いかにして存在 existence と全面的 totally に『1つ one』であるか、だ。
 
how to be in harmony with existence, 
how to be totally one with it.
 
ゆえに、東洋の言葉で
究極の体験 ultimate experience は
समाधिः samādhiḥ samadhi サマーディだ。
 
 
 
それは2つの言葉から来ている。
 
SAMSAM の意味は一緒・合わせる together
 
SAM – SAM means together with. 
 
SAM と同じ語源は英語の中へも動いていった、
それは「共感 sympathy」の中へ、
それは「交響曲 symphony」の中へ。
 
少しだけ変えて、
それは「総合 synthesis」の中へ、
それは「共時性 synchronicity」の中へ。
 
SAM の意味は一緒・合わせる together。
 
SAM means together with. 
 
ADHI の意味は主 lord、神 God。
 
ADHI means the lord, God. 
 
समाधिः samādhiḥ samadhi サマーディ の意味は
神 God との結合 union、
神 God と『1つ one』であること。
 
SAMADHI means union with God, to be one with God. 
 
「宗教 religion」という英語の言葉の意味は
まさしくそのことだ。
 
And that is exactly the meaning of the English word ’religion’. 
 
その意味は存在 existence と『1つ one』であること、
分割 divide ではなく、
分離 separate のままではなく『1つ one』であること。
 
It means to become one with existence; 
not to be divided, 
not to remain separate but to become one. 
 
そしてこの
『ऐक्यम् aikyam アイキャ 1つであること oneness』
の中だけで人は
知る know、
観る see、
体験する experience
在る be。
 
And only in this oneness does one come to know, see, experience, and be.
 
 
 
宗教 religion はまた大きな実験 experiment でもある
…最も大きな、実際には…
しかし、異なり difference がある。
 
科学 science は客体・客観 object を実験する experiments、
 
宗教 religion は主体・主観 subject そのものを実験する experiments。
 
 
 
その全ての関心事 concern は、
「私は誰か?Who am I?」
 
 
 
人ははじまりから始めなければならない。
 
One should begin from the beginning. 
 
私が私自身を知らない限り、
私は他のなにも知ることはないだろう。
 
Unless I know myself, 
I am not going to know anything else.
 
もし、奥深くで私が無知 ignorant のままであれば、
すると、私の全ての知識 knowledge はただのゴミ garbage だ。
 
If deep down I remain ignorant, 
then my whole knowledge is just garbage. 
 
それは無知 ignorance に基づいている、
それは無知 ignorance に根ざしている。
 
It is based on ignorance, 
it is rooted in ignorance. 
 
 
 
最初に、光 light が私の内側 inside で起こらなければならない、
そうすると、それは広がる spread ことができる。
 
その後、光 light は存在 existence のまさに限界・果て boundaries に行くことができる
…もし、限界・果て boundaries があるならば。
 
しかし、まず最初に、これは私の内 within で起こらなければならない。
 
最初の炎 first flame は私の主体 subjectivity からやって来なければならない。
 
私の中心 center(中核 core)が光 light で満ちて full いる時、
するとはじめて、なんであれ知られていることを
本当に知ることになるだろう。
 
When my centre is full of light, 
then only will whatsoever is known really be known. 
 
 
 
あなたがあなた自身を知らないのに、
知る者がそこにいないのに、
どうやってあなたは他のなにかを知ることができるのだろうか?
 
Unless you know yourself, 
unless the knower is there, 
how can you know anything else? 
 
もし、あなたがあなた自身の深い闇 darkness の中にいるならば、
あなたが外側 outside で作った全ての光 light は
ごまかし deceptions であり、幻想 illusions だ。
 
 
 
宗教の探索 religious quest は
存在 existence の中の最も偉大な探索 quest だ。
 
 
 
AN OLD FABLE has it that when God was creating the world he was approached by four questioning angels.
 
 
 
’How are you doing it?’ the first one asked. 
 
The second queried, ’Why?’ 
 
The third one said, ’May I have it when you finish?’ 
 
The fourth one said, ’Can I help?’
 
 
 
The first one was the question of the scientist, 
 
the second, the philosopher’s, 
 
the third, the politician’s, 
 
and the fourth was the question of the religious one.
 
 
 
The scientific inquiry into existence is that of detached observation. 
The scientist has to be objective. 
To be objective he has to remain uninvolved; 
he cannot participate, 
because the moment he becomes a participant he becomes involved. 
Hence the scientist can only know the outer circumference of life and existence. 
 
The innermost core will remain unavailable to science; 
its very methodology prohibits it.
 
 
 
The philosopher only speculates, he never experiments. 
He goes on asking AD infinitum, ’Why?’ 
And the question is such that whatsoever the answer, it can be asked again – ’Why?’ 
There is no possibility of any conclusion through philosophy. 
Philosophy remains in a state of non-conclusion. 
It is a futile activity; it leads nowhere.
 
 
 
The politician simply wants to possess the world, to own it. 
He is the most dangerous of all because he is the most violent. 
His interest in life is not in life itself but in his own power. 
He is power-hungry, power-mad; 
he is a maniac, he is destructive. 
The moment you possess something alive, you kill it, 
because the moment something becomes a property it is no more alive. 
 
Possess a tree, and it is no more alive. 
Possess a woman or a man, and you have killed them. 
Possess anything, and death is the outcome, because only death can be possessed.
 
Life is freedom. 
It remains basically free. 
 
You cannot possess it, 
you cannot put it into the bank, 
you cannot draw a line around it. 
You cannot say, ’This is mine’; 
to say so is disrespectful, 
to say so is egoistic, 
to say so is mad.
 
Life possesses us. 
 
How can we possess it? 
 
We have to be possessed by life more and more. 
The whole gestalt has to change: 
from being possessive, one has to become capable of being possessed by the whole.
 
The politician never comes to know the truth of life.
 
 
 
The religious person participates. 
 
He dances with life. 
He sings with existence. 
He helps life. 
He is surrendered to existence, 
and he is not detached and aloof. 
 
He does not really ask any question, 
he is not after knowledge; 
his whole effort is how to be in harmony with existence, how to be totally one with it. 
 
Hence the Eastern word for the ultimate experience: SAMADHI समाधिः [samādhiḥ].
 
 
 
It comes from two words. 
 
SAMSAM means together with. 
 
The same root SAM has moved into English, too; 
it is in ’sympathy’, 
it is in ’symphony’.
A little bit changed, 
it is in ’synthesis’,
it is in ’synchronicity’. 
 
 
SAM means together with. 
ADHI means the lord, God. 
 
SAMADHI समाधिः [samādhiḥ] means union with God, to be one with God. 
 
 
And that is exactly the meaning of the English word ’religion’. 
 
 
It means to become one with existence; 
not to be divided, 
not to remain separate 
but to become one. 
 
 
And only in this oneness does one come to know, see, experience, and be.
 
 
Religion is also a great experiment – the greatest, in fact – but with a difference. 
 
 
Science experiments with the object, 
religion experiments with the subject itself. 
 
 
Its whole concern is: Who am I?
 
 
One should begin from the beginning. 
 
Unless I know myself, I am not going to know anything else. 
 
If deep down I remain ignorant, 
then my whole knowledge is just garbage. 
 
It is based on ignorance, 
it is rooted in ignorance. 
 
First the light has to happen inside me, 
and then it can spread. 
Then it can go to the very boundaries of existence – if there are any boundaries. 
 
But first this has to happen within me. 
The first flame has to come from my subjectivity. 
 
When my centre is full of light, 
then only will whatsoever is known really be known. 
 
Unless you know yourself, 
unless the knower is there, 
how can you know anything else?
 
If you yourself are in deep darkness, 
all the lights that you have created outside are deceptions, illusions.
 
The religious quest is the greatest quest in existence. 
 
 
 
from osho talks
 
The Secret of Secrets, Vol 1
 
Talks on the Secret of the Golden Flower
 
Talks given from 11/08/78 am to 26/08/78 am 
English Discourse series
 
chapter 9 : Riding on a Miracle
 
19 August 1978 am in Buddha Hall
 
The free downloading of all chapters of this osho discourse from OSHO WORLD,
please click here.
 
 
 
beloved osho
beloved all enlightened masters  
beloved all 
 
 
 
”The last word of Buddha was, sammasati. 
Remember that you are a buddha – sammasati.”
 
 
 
sammasati
It means "right remembrance".
”正しく想起する”
 
 
 
meditation & love
 
 
 
osho samadhi समाधिः 
 
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The Secret of Secrets: The Secret of the Golden Flower

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